Voorbereiden op hitte

Veel mensen genieten in de zomer van het mooie weer, maar een periode van hitte kan ook gezondheidsklachten veroorzaken.

Vooral ouderen (65+), kinderen en mensen met een long- of hartaandoening hebben last van hoge temperaturen.

Bij hoge temperaturen vindt koeling van het lichaam voornamelijk plaats door verdamping van transpiratievocht. Daarom is het belangrijk om veel te drinken. Bij oudere mensen is de dorstprikkel verminderd. Voor deze groep mensen is het daarom extra belangrijk dat zij goed drinken. Laat kinderen nooit alleen achter in een auto, zeker niet bij hitte.

Tips bij extreem weer

Bij extreme temperaturen geldt voor iedereen:

  • Drink voldoende. Drink 2 liter water per dag, ook als u geen dorst heeft. Vermijd alcohol.
  • Vermijd inspanning, vooral tussen 12.00 en 16.00 uur: de warmste uren van de dag.
  • Blijf uit de hitte. Blijf binnen of in ieder geval in de schaduw tussen 12.00 en 16.00 uur, de warmste uren van de dag. Draag een hoed, zonnebril en lichte kleding.
  • Zorg voor koelte. Leg af en toe een koele handdoek in uw nek, neem een koele douche of bad. Laat de zonwering zakken of doe de gordijnen dicht van kamers die veel zon krijgen. Doe ook de ramen dicht als het buiten warmer is dan binnen (overdag) en zet ze open als het buiten koeler is (’s nachts en vroeg in de morgen).
  • Zorg voor elkaar. Steek een helpende hand toe als er in uw omgeving ouderen of zieken zijn, die hulp nodig hebben om deze adviezen op te volgen.

Medicijnen of ziekte

Misschien gebruikt u medicijnen of heeft u een ziekte, waarbij veel drinken juist niet mag. Raadpleeg in zo'n geval uw huisarts. Hij kan bepalen wat voor u het beste is.

Dit doet de overheid

Om bij ouderen gezondheidsklachten door hitte te voorkomen of te beperken, hebben verschillende instanties het nationaal Hitteplan opgesteld. Dit bestaat uit praktische richtlijnen voor ouderen thuis en in verpleeg- en verzorgingshuizen.

Bij de GGD kunnen inwoners, zorgverleners en instellingen op werkdagen terecht met vragen. Of kijk op www.vnog.nl voor meer informatie.