Verslag vergadering erfgoedcommissie 8 april 2024

• Tijd: 19:00 - 21:00 uur
  • Locatie: Raadhuis Heerde, Bonenburg
  • Voorzitter: mw. W. Blankvoort
  • Leden: dhr. J. Stap, Dhr. S. van den Bergh (digitaal), mw. A. Brem-Mackaaij, mw. F. Bosch-Kruimel, mw. R. Perlot (ambtelijk secretaris, notulist)
  • Afwezig: mw. W. Allersma

1. Opening

WB opent de vergadering.

2. Vaststellen agenda

Geen aanvullingen of wijzigingen.

3. Mededelingen

Ter kennisname zijn bijgevoegd:

• Procedure ongevraagd advies januari 2024;
  • Beschrijving belang landschappelijk erfgoed Heerde;
  • Jaaroverzicht 2023.

• Procedure ongevraagd advies Vjan2024;
  • Beschrijving belang landschappelijk erfgoed Heerde DEF1;
  • Jaaroverzicht 2023 DEF.

Verslag:
FB geeft aan dat in document landschappelijk erfgoed het woord sloten staat en stelt voor dit te vervangen door het bredere woord watergangen. RP past dit aan.

RP meldt dat het vaststellen van de Omgevingsvisie is verschoven. De planning is nu dat de raad de visie eind mei 2024 vaststelt.

Het jaaroverzicht, procedure ongevraagd advies en de Beschrijving belang landschappelijk erfgoed Heerde zijn allen in huisstijl gezet. De documenten zijn ter kennisname toegevoegd aan de agenda in iBabs.

De commissie stemt in met het voorstel van de Afdeling Communicatie om het document over het belang van landschappelijk erfgoed als html-pagina te plaatsen. Dit komt de toegankelijkheid ten goede. Het jaaroverzicht 2023 wordt ook als html pagina geplaatst.

Protocol ongevraagd advies en rol commissie bij ruimtelijke plannen zijn niet in te zien op de website zelf maar op te vragen via erfgoedcommissie@heerde.nl. Dit omdat het dynamische en ook documenten zijn die in de context gelezen moeten worden. Indien deze op verzoek worden verstrekt kan een toelichting gegeven worden.

RP meldt dat de provincie Gelderland Bureau SteenhuisMeurs opdracht heeft gegeven om bovenlokaal erfgoed in onze provincie in kaart te brengen. Het concept rapport over de Veluwe wordt binnenkort verwacht.

4. Vaststellen verslag vergadering 29 januari 2024

• 2024-01-29_Erfgoedcommissie_Verslag concept V2;
  • Actiepuntenlijst E-cie stvzkn2024129.

Verslag:

Na herstel van een taalfout op bladzijde 3 is het verslag goedgekeurd en vastgesteld.

Opmerkingen naar aanleiding van het verslag van 29 januari 2024:

1. Dienstwoning Gemaal Pouwels (Agendapunt 4, Vaststellen verslag vergadering 27 november 2023) het waterschap verkent op dit moment de mogelijkheden voor realisatie van project 9: “Ontwikkeling ‘bezoekerscentrum klimaat en water’ als gedeeld icoon” uit het werkboek van Masterplan IJsselvallei op de locatie bij gemaal Bakhuis. De uitvoering (van informatiepanelen in de open lucht tot een bezoekerscentrum met permanente bezetting) is een onderdeel van deze verkenning.
  2. Staat en behoud historische bruggen Apeldoorns Kanaal  (Agendapunt 10, rondvraag): RP meldt  dat de bruggen over het Apeldoorns Kanaal recent zijn geïnspecteerd. Alle bruggen zijn constructief op orde. Er zijn geen aanvullende verkeersmaatregelen nodig.

Actiepuntenlijst: punten 50a, 58, 58a, 58b en 58c worden van de actiepuntenlijst afgevoerd.

Terugkijkend op de actiepuntenlijst constateert de commissie dat er veel gedaan is in de afgelopen jaren, onder meer dankzij de actieve inbreng van de ambtelijk secretaris.

5. Terugkoppeling CRK

SvdB geeft een terugkoppeling.

6. Advies uitwerking Omgevingsvisie Heerde

• Advies nav omgevingsvisie V3;
  • 2024-4-5 JS Nieuwe Heerdenaren.

Verslag:

De Omgevingsvisie wordt eind mei vastgesteld. De commissie besluit het ongevraagd advies vlot af te ronden en toe te zenden aan het college. RP stelt nog twee wijzigingen voor op de tekst van het voorstel zoals deze in Ibabs staat. De wijzigingen hebben betrekking op het opnemen van een passage over wat de Omgevingswet van de gemeente vraagt als introductie voor een oproep om een nieuwe nota omgevingskwaliteit. En daarnaast een oproep tot een onderzoek naar mogelijke locaties die als beschermd dorpsgezicht kunnen worden. AB levert aan RP de aanvullingen/wijzigingen voor het document Landschappelijk erfgoed om de relatie tussen biodiversiteit en erfgoed te benadrukken. RP verwerkt deze, in overleg met WB, zo nodig in het advies.

De commissie bespreekt het document “Nieuwe Heerdenaren” dat door JS is opgesteld. De leden spreken hun waardering uit. Het document wordt toegevoegd in iBabs bij de stukken van deze vergadering. FB levert aan JS informatie op de volgende punten:

• Opvang Belgische vluchtelingen 1914-1918. Zie daarover de artikelen J.A. de Wit:
    • Waar is Daan Rosseels gebleven?, Heerde Historisch nr. 97, blz.   2-6, en
    • Wat is er van Daan Rosseels geworden?, Heerde Historisch nr. 99, blz. 10-22.
  • Impact aanleg Baronnenlijn (bijvoorbeeld bouwen villa/villa’s Wapenveld).

Gekeken kan ook nog worden naar het ontstaan van de landgoederen.

JS vult het document aan en levert het aan ter bespreking in een volgende vergadering (actiepuntenlijst).

7. Rondvraag

SvdB wijst op de impact en het belang van een goed advies van deze commissie. Een mooi voorbeeld is het advies over Gemaal Pouwels. Hij raadt aan om aan de impact van een advies in het jaarverslag van 2024 aandacht te besteden (actiepuntenlijst). Hetzelfde geldt voor onderzoek naar inclusiviteit van ons erfgoed, zoals opgenomen in het document Nieuwe Heerdenaren.

8. Sluiten

WB sluit om 19.50 met dank aan de leden voor ieders inbreng in de vergadering.