Vermissing of beschadiging van een reisdocument

Is uw paspoort of identiteitskaart zoekgeraakt of gestolen? Doe dan een melding bij de gemeente.

Melding online doorgeven U heeft hiervoor DigiD nodig.

Uw melding wordt uiterlijk de eerstvolgende werkdag verwerkt. Uw vermiste paspoort of identiteitskaart wordt als 'ongeldig' opgenomen in de nationale en internationale registers, zodat fraude met uw document en/of uw persoonsgegevens wordt voorkomen.

Wilt u uw melding niet online doen? U kunt de vermissing van uw reisdocument ook doorgeven aan de balie van het gemeentekantoor. Dit kan bij de gemeente Heerde alleen op afspraak.

Teruggevonden

Vindt u uw paspoort of identiteitskaart terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij de gemeente.

U kunt uw teruggevonden paspoort of identiteitskaart dus niet meer als identiteitsbewijs gebruiken omdat er in de periode van vermissing fraude mee gepleegd kan zijn. Gebruikt u het teruggevonden document daarna weer dan kunt u hier problemen mee krijgen. Bovendien is het document in de landelijke systemen vervallen en kunt u er niet meer mee reizen.

Beschadiging

Als uw reisdocument (zwaar) beschadigd is, moet u een nieuw reisdocument aanvragen. Dit kan bij de gemeente Heerde alleen op afspraak.

U moet het beschadigde reisdocument inleveren. Kijk onder 'Paspoort' of 'Identiteitskaart' voor de zaken die u moet meenemen.

Uitgelicht